De eerste dagen.. - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Elina Bakker - WaarBenJij.nu De eerste dagen.. - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Elina Bakker - WaarBenJij.nu

De eerste dagen..

Door: Elina Bakker

Blijf op de hoogte en volg Elina

30 Augustus 2014 | Kiribati, Zuid-Tarawa

Pfff ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen... Er zijn al een aantal dagen verstreken hier in Port-Elizabeth. Het lijkt alsof de dagen voorbij vliegen. Op woensdag kwamen ik en Amre om 12:30 aan in Port-Elisabeth. Vlak na ons kwamen onze huisgenoten aan. Met zijn vijven zijn wij afgezet bij ons huis: Robin Road. Het huis is erg ruim en luxe, wij hebben zelfs drie badkamers, een zwembad en een bar. Niets te klagen dus. Op mijn kamertje voel ik mij ook al thuis. Die heb ik al mooi versierd met foto's, kleding en wasgoed haha. De eerste nacht heb ik als een roos geslapen op mijn fijne tweepersoonsbed. Maar jeetje wat is het hier vreselijk koud zeg! Ik was er al voor gewaarschuwd dat wij geen kachel hadden in het huis, maar hier had ik niet op gerekend. Als de zon onder gaat is het ongeveer 12 graden bij ons in huis. Voor een kouwkleum als ik is dat niet bepaald een pretje. Elke avond zit ik met mijn dikke sokjes, broek, trui en mama haar mooi vest met een kleedje op de bank. Dit in de hoop een beetje op te warmen. Naast het koude weer heeft het helaas erg veel geregend de afgelopen dagen. Dit is dan niet maar een klein regenbuitje, nee, het is een stortbui niet normaal. Gingen wij met zijn vijven lopend naar het winkelcentrum (aangezien wij nog geen auto hadden). Je raad het natuurlijk als... Op de terugweg begon het te storten. Dus op onze tweede dag kwamen wij al als verzopen katjes ons koude huisje binnenstormen haha. Hebben we dat ook alvast meegemaakt.
Op de avond van donderdag hebben wij gekeken bij een beerpongtournooi van onze Duitse huisgenoot. Hij zit hier al een jaar en morgen gaat hij helaas weg. Het beerpongtournooi was in een casino, en: WAUW! Wat heb ik daar mijn ogen uitgekeken zeg. Het was net alsof ik in Vegas was. Echt geweldig. Helaas mochten binnen geen foto's gemaakt worden, anders had ik dit zeker met jullie gedeeld! In het casino was een soort bar waar het beerpongtournooi zich afspeelde. Hierbinnen was het ook geweldig. Ik heb er echt mijn ogen uitgekeken, alsof er een wereld voor mij openging! Zo gaaf. In de bar hebben wij andere Nederlandse mensen ontmoet waar wij morgen mee gaan braaien.

Op vrijdag hadden wij eindelijk een auto. Natuurlijk zijn wij gelijk gaan touren. Onderweg kwamen wij een soort survivalweg tegen door de bergen. Hier hebben we ook al wat meegemaakt haha. Wij hebben even de hellingproef doorstaan hoor!! Ons mooie kleine autootje lukte het niet om ons vijf de berg op te krijgen helaas. Wij zijn twee minuten onderweg geweest en toen mochten we achteruit weer terug rijden. Helaas niets anders gezien dan bomen en bosjes haha. Maar al wel even in spanning gezeten dus! De motor begon namelijk al heerlijk te ruiken. Dit zullen wij niet nog eens proberen haha. Het is wel even wennen hier. Er zijn veel mensen die hier geen vervoersmiddel hebben en alles te voet moeten doen. Ik heb al veel mensen langs de kant van de weg zien lopen. Ik vraag mij af hoe grote afstanden deze mensen moeten lopen.. Sommige lopen aan de kant van de snelweg waar geen huis te bekennen is. Hetzelfde geldt voor de townships. Het is even slikken om dit te zien.. Mensen die in zulke armoede leven en wij die met onze dure huurauto even langs komen rijden... Dit zal dus even wennen zijn.. Hiernaast zijn er ook veel mensen die over wegen lopen of rennen. Erg gevaarlijk aangezien mensen hier als idioten kunnen rijden. Vandaag stonden wij bij een stoplicht. Midden op de weg stond een man. Hij was aan het bedelen.. Verderop op het kruispunt stonden ook twee mannen te bedelen. Ik krijg dan zo'n medelijden met deze mensen.. Het is erg koud en zij staan daar de hele dag om een beetje geld bij elkaar te rapen. Dit is natuurlijk ook iets waar ik aan moet wennen.. dit zal ik nog veel vaker meemaken, maarja leuk is het niet.
Vrijdagnacht zijn wij voor de eerste keer op stap geweest in Port-Elisabeth. Wauw wat was dat leuk zeg. Er waren zulke aardige mensen. Iedereen spreekt elkaar aan en iedereen wil weten waar je vandaan komt. Er was ook een man van ongeveer 30 jaar. Deze man heeft de hele avond bij ons gestaan haha.In het begin natuurlijk een beetje vreemd, maar later hoorde hij erbij. Hij wist dat wij nieuw waren en wou ons 'beschermen'. Hij vertelde ook dat hij ons graag de mooie plekken in Port-Elisabeth wil laten zien. Een hele aardige man! En trouwens, wat is het hier niet normaal goedkoop.. Uiteten, drankjes noem maar op. Vergeleken nederland stelt dat echt niets voor. Dat is dus extra genieten voor ons!

Morgen gaan wij naar een park met giraffen, neushoorns, herten, jaguars en noem maar op! Wij gaan met een auto door dit park lopen. Hier heb ik vreselijk veel zin in. Al die mooie dieren, ik kan niet wachten..

Dit was mijn prachtige verhaal over mijn eerste paar dagen hier in Port-Elisabeth. Hier maak ik nu even mooi een eind aan.

Liefs,

• 30 Augustus 2014 - 21:33

Thea:

een heel goed geschreven verhaal heb er van genoten wees wel voorzichtig hoor blijf je volgen

• 30 Augustus 2014 - 21:54

Mamsie:

Leuke tijd dus.

Maar uhhh. Niet met vreemde mannen meegaan he ;-)

• 31 Augustus 2014 - 15:25

Sophia Somsen: